fbpx

Fogcsikorgatás

A fogcsikorgatás, és ami mögötte van

Figyelj rá oda, hogy ne csikorgasd!

– Hallják sokan a jóakaróiktól, akik fogcsikorgatással küzdenek. Bár ilyen egyszerű lenne! Bár tudatosan elhatározhatnánk, hogy mától éjjelente nem csikorgatjuk a fogunkat; helyette békésen alszunk, és kipihenten ébredünk. Nem szorítjuk össze álmunkban az állkapcsunkat, és a partnerünket sem tesszük ki annak, hogy újra és újra kellemetlen hangokra kelljen ébrednie… Ez azonban sajnos lehetetlen, tekintve, hogy nem egy átlagos rossz szokásról van szó. Még a leghatározottabb, legelszántabb ember sem dönthet valamiről, amit nem tudatosan művel. A fogcsikorgatás hátterében pedig általában komoly, összetett problémák halmaza áll.

Miért csikorgatjuk a fogunkat?

A fogcsikorgatás egyik leggyakoribb oka a stressz. A napközben felgyülemlett belső feszültség, a problémák álmunkban törnek utat maguknak. A régi gondok, traumák – amelyekkel nem törődtünk, nem foglalkoztunk, nem vettünk róluk tudomást – éjszaka visszaköszönnek, és fogcsikorgatásban nyilvánulnak meg.

A fentiek mellett azonban a fogcsikorgatás mögött fizikai problémák is meghúzódhatnak. Az állkapocs hibás állása, a rossz nyelési reflexek, a helytelen légzés ( szájlégzés ), túl magas fogtömések, inlay-k, hidak, koronák egyaránt vezethetnek öntudatlan éjszakai fogcsikorgatáshoz.

A szájlégzés , mint átfogó problémakör sajnos mindenképp külön bekezdést érdemel, hiszen napjainkban népbetegségként kell említenünk. A stressz hatására beragadt nyelési reflex idézi elő; az áll leesik, így túllégzés alakul ki. Ezt a helytelen állapotot igyekszik a szervezet alvás közben kompenzálni az állkapcsok egymáshoz szorításával, ami szintén fogcsikorgatást idéz elő. A szájlégzés okozta panaszok világszerte egyre több szakértőt , orvost foglalkoztatnak. Az Amerikai Egyesült Államokban specialistákból álló szervezetek végeznek kutatásokat, hogy tényekkel, adatokkal, számokkal, valamint statisztikákkal is alátámasszák és tudatosítsák az emberekben a probléma súlyát.

Milyen következményei lehetnek a fogcsikorgatásnak?

Pszichés problémák

  • Kialvatlanság

  • Teljesítménycsökkenés

  • Ingerlékenység

  • Levertségérzet

  • Fáradékonyság

Fizikai problémák

  • Fogzománc kopása

  • Fogak kilazulása (esetenként fogvesztés)

  • Állkapocs-ízületi problémák

  • Fogíny-, rágóizmok, csigolyák károsodása

  • Fej-, vagy gerincfájdalom

  • Fülzúgás

Hogyhogy ennyi bajt képes okozni a fogcsikorgatás?

Az öntudatlan fogcsikorgatás során a rágófogak felületére akár 40 kg/cm ² nyomás is nehezedhet, ami komoly fizikai munkát igényel az arcizmoktól, az állkapocstól, a nyaki- és a vállizmoktól is. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a szervezet az alvásra, rekreációra szánt idő alatt keményen dolgozik, és hihetetlen erőt fejt ki, tehát messze nem pihen… A pihenés, a feltöltődés hiánya vezet tehát a pszichés problémák kialakulásához és hosszú távon veszélyezteti a páciens mentális egészségét is.

Milyen kezelési lehetőségek állnak a rendelkezésünkre?

A legkevésbé kedvelt módszer a speciális, műanyag fogvédő rendszeres használata. Ez azonban csak tüneti kezelést nyújt, hiszen nem segít oldani a fogcsikorgatást kiváltó stresszt, és a helytelen beidegződéseket, rossz szokásokat sem kezeli. A párkapcsolatban élő páciensek pedig fokozott kényelmetlenségként élik meg, hogy minden áldott éjjel egy műanyag sínnel a szájukban bújjanak a hitvesi ágyba.

A másik lehetséges módszer, ami valóban a problémák gyökeréig hatol, a stresszoldás. A különböző pszichológiai kezelések, terápiák valóban segítenek felszínre hozni és feldolgozni a bennünk felgyülemlett feszültséget, ellenben nem tárják fel az évek alatt begyakorolt rossz szokásokat, és nem tanítanak meg helyesen nyelni, lélegezni…

A fentiek ismeretében tehát kijelenthetjük: a fogcsikorgatás összetett probléma, ami összetett megoldást igényel.

Válaszd a Baracsy módszert!

A Dsmile tréning segít újrakódolni a szervezetben kialakult helytelen szokásrendszert. A fogcsikorgatásra nem problémaként, hanem tünetként tekint, ekképp mélyre ható, gyors, érezhető, hosszú távú eredménnyel szolgál. Intenzív, mégis élvezetes, sikerélményekkel teli, játékos gyakorlatokkal optimalizálja a légzést, a nyelést és a testtartást, így rendszeres gyakorlás mellett néhány hónap alatt segít megszüntetni a fogcsikorgatást. Kattints ide , és olvasd el a Marie Claire szerkesztőjének saját tapasztalatait a Dsmile Tréninggel kapcsolatban.

Megnézem a téningeket >>>

 

Veszprém

H-8200 Veszprém,
Levendula Üzletház (Szikvíz parkoló) Ady Endre utca 7/b, 2. emelet

  • dummy+36 20 480 4424    

  •      +36 70 703 2777

  • dummy info@kismukk.hu

Telefonos elérhetőség:
hétfőtől-péntekig 09:00-12:00

Nyitvatartás: hétfőtől-péntekig:
de: 08:00-10:00 du:14:00-19:00

 ADATVÉDELMI TÁJÉKOZTATÓ

Budapest, Dsmile központ/ Dsmile Hungary Kft.

H-1032 Budapest, Váradi utca 24.

 

Kis Mukk ©

Search